Жовтень 2019
П В С Ч П С Н
« Бер    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

postheadericon Облаштування куточка природи

Автор: sadik-admin

Опубликовано: Лютий 20, 2017

         Облаштування куточка природи  в дошкільному закладі  спрямоване на ознайомлення дітей  з природою та змінами, що відбуваються в ній. Облаштовуючи куточок природи,  слід враховувати, що живий куточок поповнюється поступово, щоб  діти могли роздивитись внесені об`єкти і спостерігати за ними. Поповнюючи куточки природи  необхідно привернути увагу усіх дітей до нових рослин і тварин, назвати їх, роздивитися разом з дітьми, розказати де ростуть, визначити їх місце у куточку природи і розповісти, як за ними слід доглядати.

 Використовуються різні засоби фіксації знань:ведення календарів природи і погоди, складання гербаріїв, колекцій, букетів, малювання, ліплення, виготовлення поробок з природного матеріалу, виставки та конкурси природничого змісту.

Потреба ведення календарів природи і погоди зумовлюється своєрідністю пізнання закономірностей сезонних змін дошкільниками. Пора року – досить значний проміжок часу. Відсутність різкої пори між порами року створює у дітей неправильні уявлення про деяку постійність навколишнього середовища. Неправильні уявлення часто бувають пов`язані і з різкими змінами в погоді – раптовими відлигами або похолоданням. Ведення календаря природи розвиває спостережливість, привчає уважно приглядатися до навколишньої природи, встановлювати взаємозв`язки і послідовність явищ, їх причини.

Робота з календарем починається вже з дітьми третього року життя.

Основні вимоги до календарів природи і погоди:

- відповідність віку дітей;

- інформативність(спроможність задовольнити пізнавальну потребу дітей, виходячи з їх вікових особливостей та рівня підготовки);

- привабливість, естетичність;

- практичність у користуванні;

- екологічна спрямованість.

                  Куточок природи у групі  раннього віку

  У кожній групі дошкільного закладу має бути свій куточок природи. Підбір та розміщення об`єктів у куточок природи здійснюється відповідно до віку дітей, керуючись чинними програмами та Санітарними нормами і правилами.

Куточок природи груп раннього віку (окрім об`єктів, передбачених програмою), може складатися з зображення дерева(земля, дерево, сонце). То є зв`язок природи Землі та Космосу. Разом з вихователем діти вносять зміни до календаря, то є враження від минулих спостережень: накладають крапельки дощу на дерево, затуляють сонечко хмаринкою, «одягають» дерево у листочки, «наряджають квітами навесні тощо. У куточку природи обов`язково має знаходитися лялька, одягнена по сезону.

                       Куточок природи у молодшій групі

    Ознайомлення з явищами природи розпочинається  в молодшому дошкільному віці.  Основна форма роботи – систематичні спостереження в повсякденному житті та цільові спостереження. Важливо, щоб з явищами кожного періоду діти знайомились неодноразово.  З цією метою вихователь проводить ряд спостережень на початку та в кінці сезону та планує один тиждень щоденних спостережень в розпал сезону. З дітьми даної вікової категорії  педагог спостерігає кожне явище окремо (тільки дощову погоду чи тільки листопад). Слова вихователя повинні сприяти формуванню уявлень не лише про явище, як таке, але й про його сезонний характер. При повторному спостереженні за снігопадом педагог має акцентувати увагу на тому, що знову йде сніг, сніг завжди йде взимку. Якщо це стосується осіннього явища, то слід зазначити, що листя пожовтіли на деревах, бо так завжди буває восени.

Для уточнення та  закріплення уявлень у куточку природи необхідно мати календар-погоди,  який  може  бути у вигляді  календаря-картинки «Яка сьогодні погода».Це листок картону 30×50 см завбільшки, поділений на чотири частини, на які наклеюються малюнки з зображенням відповідного типу погоди для певної пори року. Наприклад, для календаря-картинки «Осінь2 це може бути зображення яскравої, сонячної, вітряної, холодної, дощової, хмарної або без дощу погоди. Посередині картону прикріплюється стрілочка, якою після повернення з прогулянки відмічають, який сьогодні тип погоди.

 Інша форма ведення календаря погоди для молодших дошкільників це набір картинок, на яких зображено різний стан погоди у певну пору року, і підставка, на яку вони викладаються після повернення з прогулянки.

 У куточку природи обов`язково має знаходитися лялька, одягнена по сезону.

                    

                  Куточок природи у середній групі

    З дітьми середнього дошкільного віку вже можна одночасно спостерігати два-три явища (вітряну та дощову погоду або розпускання листя на кущах і деревах чи їх опадання при пориві вітру). Для календаря погоди в цьому віці  може бути посібник, на якому намальовані картинки з зображенням станів погоди з руховою стрілкою посередині. Після повернення з прогулянки та обговорення погоди діти пересовують стрілку на потрібну картинку. Або це може бути набір картинок ( як і в молодшій групі) тільки в більшій кількості зображень погодних умов. Після проведення спостереження діти відшукують відповідну картинку з зображенням погоди і виставляють її. При перемінній  погоді в середній групі можна виставляти дві картинки: похмура та дощова погода. Також у куточок природи вміщують дитячі малюнки на тему спостережень. Крім того,  в середній групі слід виставляти картинку з зображенням хлопчика та дівчинки, одягнених так же, як були одягнені діти на прогулянці. Це допоможе показати, тепло чи холодно на вулиці. У ті дні, коли спостереження (за будь-якої причини) не проведені, посібники слід прибрати.

                       Куточок природи у старшій групі

Діти старшого дошкільного віку мають розуміти , що згідно зміни пори року все змінюється. Формування уявлень про пори року в старших дошкільників можливе за допомогою календаря-ширми. У групі вони самостійно та щоденно фіксують день тижня, погоду в календарі за допомогою умовних позначок. Важливо, щоб умовні позначення були прості і зрозумілі дітям. Найпоширенішими є такі позначення:дні тижня – різним кольором (для кожного дня визначити колір; погод а – знаками натуралістичного характеру (вітер – дерево, нахилене в сторону, сніг – графічне зображення сніжинки). Особливу увагу слід приділити позначкам ступеню тепла та холоду: це схематична фігура дитини, вдягненої по-різному: в трусиках, в платті, в пальто чи куртці, в шубі. Дошкільникам такі позначки зрозумілі, так як вони відповідають тому одязі, в якому діти були під час прогулянки. Вихователь лише показує, як треба доповнити малюнок зображенням птахів, комах, яких бачили підчас прогулянки. Техніка виконання малюнка  повинна бути завжди однаковою (олівцем, фарбою чи фломастером). У кінці місяця стан погоди порівнюють, рахують, скільки було ясних, похмурих, дощових та вітряних днів, і роблять відповідні висновки про погоду. Доречним буде обговорення з дітьми результатів тижневих спостережень за природою за допомогою запитань:

  • Якими позначками ми помічали погоду, дні тижня?
  • Якою була погода на минулому тижні в понеділок? Як це видно по календарю?
  • Якими стали рослини на майданчику?
  • А як це видно по календарю? Чому змінюються рослини?
  • Які птахи, комахи були на майданчику? Птахи, яких ми бачили: зимуючі чи перелітні ?

Дуже важливо, щоб при всіх наступних спостереженнях у календарі знайшли відображення ті природні об`єкти, що і першого разу.