Грудень 2019
П В С Ч П С Н
« Бер    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

postheadericon Створення розвивального середовища в ДНЗ

Автор: sadik-admin

Опубликовано: Лютий 20, 2017

Відповідно до  «Примірного переліку ігрового та навчально-дидактичного обладнання для закладів  дошкільної освіти», наказ МОН від 19.12.2017 №1633, поповнено ігрові та навчально-розвивальні  осередки, зокрема, з організації ігрової та трудової діяльності.

За результатами проведення інвентаризації іграшок для дітей дошкільного віку з розрахунку на групу дітей  покращилось предметно-розвивальне середовище в дошкільних групах і складає 74% ( у порівнянні з минулим роком 71%).                                                                                                                                                                                                                                                                                                               У групах раннього віку протягом навчального року поповнювалися розвивальні ігрові осередки відповідно до Тематичного переліку іграшок. Осередки рухової діяльності в групах оснащені традиційним і нетрадиційним обладнанням, атрибутами для рухливих ігор, завдяки чому створювалися умови для різноманітної самостійної рухової діяльності. Більшість дидактичних іграшок та матеріалів поліфункціональні, вихователі застосовували їх у різних видах діяльності залежно від  мети та завдань навчально-виховної роботи.

Основний нормативний документ, який визначає сучасні вимоги до змісту та обсягу дошкільної освіти в Україні, її пріоритети, — Базовий компонент дошкільної освіти. Кроком на шляху до реорганізації та оновлення, відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту», є чинні програми, що   орієнтують педагогів дошкільних закладів на оновлення розвивального середовища у відповідності до життєдіяльності дошкільників. Насичене та раціонально облаштоване предметно-ігрове та природне розвивальне середовище є місцем для ігор дітей та стимулом, спонуканням до самостійних занять.

Середовище, що оточує дітей у дошкільному закладі, повинно забезпечувати безпеку їхнього життя, сприяти зміцненню здоров’я і загартовуванню організму кожного з них.

Неодмінною умовою побудови розвиваючого середовища є опора на особистісно-орієнтовану модель взаємодії між дітьми та дорослими.

Стратегія і тактика побудови середовища визначається особливостями особистісно-орієнтованої моделі виховання. Її основні риси такі:

- дотримуватися  принципу: «Не поруч, не над, а разом!»

- сприяти становленню дитини як особистості

Це  дозволить вирішити наступні завдання:

Способи спілкування: розуміння, визнання, прийняття особистості дитини, основні на формування у дорослих вміння стати на позицію дитини, урахувати її точку зору, не ігнорувати почуття й емоції.

Тактика спілкування – співробітництво. Позиція дорослого – виходити з інтересів дитини та перспектив її подальшого розвитку.

Забезпечити почуття психологічної захищеності – довіра дитини до світу.

Радості існування (психологічне здоров’я)

Формування базових якостей особистості.

Розвиток індивідуальності дитини.

Знання, уміння, навички розглядаються не як мета, як засіб повноцінного розвитку особистості.

Особливе значення у виховному процесі надається ігровій діяльності, яка дозволяє дитині виявити повну активність, найбільше повно реалізувати себе.

Побудова ігрового середовища повинна відповідати наступним принципам:

-   принцип дистанції, позиції при взаємодії (щоб кожна дитина могла знайти місце, зручне для занять і комфортне для свого емоційного стану);

- принцип активності, самостійності, творчості (тобто інтенсивно розвиваюче, провокуюче виникненню та розвитку пізнавальних інтересів дитини, її вольових якостей, емоцій, почуттів);

-   принцип стабільності, динамічності (закладена можливість зміни. В інтер’єрі повинні бути певні багатофункціональні елементи, що трансформуються легко, при збереженні загальної цілісності);

-   принцип комплектування і гнучкого зонування (життєвий простір має бути таким, що дозволяє дітям відповідно до  інтересів і за бажаннями вільно займатися одночасно різними видами діяльності, не заважаючи один одному – фізкультурою, музикою, малюванням, конструюванням, розгляданням ілюстрацій, іграми тощо);

- принцип індивідуальної комфортності та емоційного благополуччя кожної дитини і дорослого;

- принцип естетичної організації середовища;

-   принцип відкритості-закритості (всі іграшки і матеріали повинні зберігатися в доступному для дітей місці);

-   принцип урахування статі і віку дітей.

    Предметно-ігрове середовища є частиною розвивального предметного середовища. У сучасних дошкільних навчальних закладах воно має забезпечувати право дитини на гру.
Предметно-ігрове середовище буде розвивальним за умов, якщо воно розширює, поглиблює уявлення дошкільників про особливості людського житла та найважливіші для людського буття споруди соціального призначення і транспорт, удосконалює вміння дитини використовувати за призначенням предмети та знаряддя, вправляє в умінні самостійно визначати ігровий сюжет, робити його змістовним, розподіляти ігрові ролі, дотримуватися правил рольової поведінки, налагоджувати ігрову взаємодію, використовувати й розподіляти іграшки та ігрові атрибути, реалізовувати ігровий задум, перетворювати ігровий простір.
При створенні розвивального предметно-ігрового середовища важливу роль відіграє характер розміщення ігрового обладнання, насамперед у приміщенні, яке має забезпечити дитині вільний доступ до ігор та іграшок, бо гра не повинна бути такою діяльністю, що дозується.
Потрібно уникати тих ігрових матеріалів, які вносять у сюжетно-рольові ігри штампи, одноманітність, перешкоджають прояву самостійної ігрової творчості дитини. До таких небажаних стереотипів слід віднести традиційні ігрові куточки для сюжетних ігор із незмінними темами і сюжетами (“Лікарня”, “Пошта”, “Пароплав”, “Магазин” тощо).
Предметно-ігрове середовище передбачає: підбір і розміщення іграшок (деталізованих та умовних), ігрових модулів, макетів, предметів-замісників, різних ігрових атрибутів з урахуванням особливостей розвитку ігрової діяльності в різні вікові періоди дошкільного дитинства та формування в дітей тих чи інших ігрових дій із цими ігровими матеріалами.