Червень 2020
П В С Ч П С Н
« Бер    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

postheadericon Робота з батьками

Автор: sadik-admin

Опубликовано: Лютий 20, 2017

Звіт

керівника закладу дошкільної освіти №31 «Ягідка»

Шевченко П.О.

перед колективом та громадськістю за 2019 – 2020 навчальний рік

 

          Освітній процес у закладі дошкільної освіти № 31 «Ягідка» в 2019-2020 навчальному році був направлений на виконання  Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Положення про дошкільний виховний заклад, листа МОН України від 02.07.2019 р. №1/9-419 «Щодо організації діяльності закладів освіти, що забезпечують здобуття дошкільної освіти у 2019-2020 навчальному році», листа МОН України від 14.02.2019 №1/11-1491 «Організація роботи та дотримання вимог з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності у закладах дошкільної освіти»  та наказу МОН України від 20.04.2015 №446 «Про затвердження гранично  допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів  та форми власності», інструктивно-методичних рекомендацій «Про організацію національно-патріотичного виховання  у дошкільних навчальних закладах», «Щодо  організації  фізкультурно-оздоровчої роботи у дошкільних навчальних закладах та  організації роботи з музичного виховання  дітей». Організація освітнього процесу здійснювалася за  освітньою програмою для дітей від 2 до 7 років «Дитина».

Питання зарахування дітей  у заклад дошкільної освіти  –  є найактуальнішим на сьогодні і дуже доречно, прозоро вирішити ці питання допомагає система електронної черги, яка працює у місті з 2013 року. У 2020 році  у заклад зараховується – 10  дітей віком  від 2 до 3 років. Потреба мікрорайону щодо забезпечення дошкільною освітою дітей задоволена на 100% відповідно до  електронної черги.

У закладі дотримується в системі графік проведення особистого прийому громадян. Завідувачем  вживаються невідкладні заходи щодо розгляду звернень громадян згідно з вимогами законодавства. Протягом 2019-2020 навчального року зафіксовано 27 звернень. Усі звернення вирішено позитивно або надано роз’яснення.

Протягом 2019-2020 навчального року в закладі  дошкільної освіти функціонувало 6 груп, у них виховувалось 127 дітей. З них: 2 групи раннього віку, 1 група молодшого передшкільного віку, 1 група середнього передшкільного віку, 2 групи старшого передшкільного віку. Режим роботи груп  відповідав запитам батьків: з 12-годинним режимом роботи працювало дві групи, з 10,5-годинним – чотири групи.

На 2020-2021 навчальний  рік спостерігається така  ж тенденція у комплектації груп: 2 групи раннього віку; 1 група молодшого  передшкільного віку; 1 група середнього передшкільного віку та 2 групи старшого передшкільного віку.

Освітній процес здійснювало 15 педагогічних працівників, з них: завідувач, вихователь-методист, практичний психолог, два музичні керівники та десять вихователів. Всі педагоги мають вищу педагогічну освіту.

Згідно  з перспективним  планом атестації педагогічних працівників закладу в 2020 році пройшли чергову атестацію   4 педагоги: Котенко Н.О.- відповідність раніше присвоєним   кваліфікаційній   категорії «спеціаліст  вищої  категорії» та педагогічному званню «вихователь-методист»;  вихователь Веселова В.І. –  відповідність раніше присвоєним   кваліфікаційній категорії «спеціаліст вищої категорії» та педагогічному званню «вихователь-методист»; музичний керівник Остапенко С.О – відповідність раніше присвоєній квалфікаційній категорії «спеціаліст першої категорії»; практичний психолог Рябуха А.С. – присвоєння кваліфікаційної категорії «спеціаліст другої категорії». Позачергову атестацію пройшов один  педагог Скорик Н.М. (присвоєння кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої категорії»).

За наслідками  атестації педагоги закладу дошкільної освіти мають такі кваліфікаційні категорії:«спеціаліст вищої категорії» – 7 педагогів (47%) (у  порівнянні з минулим роком  – 6 педагогів); «спеціаліст першої категорії» – 3 педагоги (20%), «спеціаліст другої категорії» –  1 педагог (6%). Педагогічні звання мають 4 педагоги. Не атестовані  – 4 вихователі (27%).

Вихователь закладу Бруньова К.Ю.здобує вищу освіту (дошкільне виховання) в Сумському  державному  педагогічному університеті ім. А.С.Макаренка.

Програмне та психолого-методичне забезпечення педагогічного процесу відповідало меті і пріоритетним завданням діяльності закладу. Протягом року колектив перебував у творчому пошукові щодо розв’язання основних завдань:

–  Продовжувати роботу з  розвитку  монологічного мовлення дітей дошкільного віку засобами  театралізованої діяльності.

–  Продовжувати роботу з формування у дітей  позитивного ставлення до природи і діяльності людей в ній через ознайомлення з природою

– Сприяти впровадженню ефективних оздоровчих заходів щодо вдосконалення фізичного розвитку дошкільників

Найбільш успішно в своїй роботі впроваджують інноваційні технології вихователі: Руденко О.А. та Охріменко О.В.(методика навчання дітей раннього віку Глена Домана, коректурні таблиці,палички Кюїзенера, мнемотехніка, інженирінг); Веселова В.І.(технологія фізичного виховання дітей М. Єфименка, хатха-йога); Котенко Н.О та Скорик Н.М. (логічні блоки З.Дьєнеша, виховання казкою); Мартинова О.А. та Шевченко Л.М.(складання розповідей за сюжетними картинами Н.Гавриш, логічні блоки З.Дьєнеша).  У процесі роботи педагогічний колектив мав змогу переконатися у високій результативності застосування методик розвивального читання. На кінець навчального року  вихованці старшого дошкільного віку читають не лише окремі слова, а й  тексти. Заслуговує уваги не  лише сформованість  навичок читання, а й загальний розвиток дітей: збагачення словникового запасу, розвиток сприймання, уваги, уяви, дрібної моторики. Свої знання та вміння діти продемонстрували  на  заняттях під час проведення колективних переглядів. Окрім того,  використання педагогами інновацій дає змогу дошкільникам ліпше засвоювати та набувати вмінь, визначених державними стандартами дошкільної освіти, зростає інтерес дітей до різних видів освітньої діяльності.

Декілька років поспіль дошкільний навчальний заклад обрав напрямок своєї роботи – еколого-природничий, так як саме розміщення закладу дає можливість виховувати та розвивати дітей серед природи. Традиційним стало наприкінці навчального року заслуховувати звіти педагогів щодо проведеної роботи за пріоритетним напрямком закладу як з вихованцями, так і з їх батьками. Аналіз звітів показав, що педагоги проводять різні форми роботи з дітьми, які забезпечують високу ефективність засвоєння нових знань у поєднанні з розвитком емоційної сфери: заняття-милування, заняття-подорожі, пошуково-дослідницька діяльність, екскурсії в природу, оздоровчі прогулянки за межі закладу дошкільної освіти.

Слід відмітити роботу вихователя Котенко Н.О., яка ретельно доглядає за куточком лісу, залучає до його наповнення батьків, працівників закладу; вихователів старших груп Охріменко О.В, Руденко О.А, Шевченко Л.М, Мартинову О.А., які систематично організовували  та проводили з дітьми пошуково-дослідницьку роботу на локаціях, що створені на території закладу:  в метеокуточку, куточку лісу, саду, городній ділянці.

До реалізації  завдань еколого-природничого спрямування було залучено  батьків вихованців. За сприяння сім`ї Романенко (старша група «Калинка») на території закладу було висаджено близько 30 зелених насаджень, а саме ялинок. Враховуючи пріоритетний напрямок роботи закладу дошкільної освіти  педагоги разом з батьками та вихованцями  здійснили реалізацію нових проєктів щодо оформлення закріплених за ними квітників. Заслуговують на увагу клумби  всіх груп.

Слід відзначити, що значно підвищився й авторитет дошкільного закладу.  З кожним роком відмічається тенденція збільшення контингенту дітей: батьки, діти яких  виховувалися в закладі раніше, проводять агітаційну роботу зі своїми сусідами, родичами та радять саме наш садок. А батьки, діти яких виховуються в закладі нині, висловлюють подяку працівникам в соціальних мережах.

Відповідно до Інструктивно-методичних рекомендацій «Щодо організації фізкультурно-оздоровчої роботи у дошкільних  навчальних  закладах» Лист МОН України від 02.09.2016 №1/9-456  робота всіх служб ЗДО  була спрямована на покращення фізичного розвитку дітей. Відомо, що фізичний розвиток дошкільника в закладі дошкільної освіти розпочинається з ранкової гімнастики. З метою надання проведенню ранкової гімнастики більш оздоровчого ефекту було організовано моніторинг якості її проведення. До питань, які становили зміст моніторингу, було включено: відсоток відвідування дітьми ранкової гімнастики, відповідність запланованих вправ вимогам освітньої програми та віковим особливостям дошкільника. За показниками моніторингу систематично  відвідують ранкову гімнастику: 70% дітей старшого передшкільного віку, 64%  дітей середнього передшкільного віку та 60% дітей молодшого передшкільного віку. Результати аналізу засвідчили, що педагоги закладу дотримуються структури ранкової гімнастики, яка типова для всіх вікових груп; добору видів коригувальної ходьби відповідно до програми та методики проведення, яка має свої особливості в кожній віковій групі.

Враховуючи вимоги інструктивно-методичних рекомендацій «Про організовану і самостійну діяльність дітей у дошкільному навчальному закладі» (лист Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОН України від 26.07.2010 р. №1.4/18-3082) важлива роль у вихованні дошкільників, розширенні й поглибленні їхніх знань, розвиткові творчих здібностей належить   спеціально організованій гуртковій роботі, яка спрямована назадоволення інтересів і запитів вихованців різноманітної діяльності, розвиток їхніх інтелектуальних можливостей. Відомо, що на якість гурткової роботи впливає професійний рівень педагогічних кадрів, тобто всебічний розвиток особистості дітей і реалізація їх творчого потенціалу прямо пропорційні вмінню педагогів правильно організовувати виховний та розвивальний процес.  Всі  керівники гуртків  упроваджують у своїй роботі інноваційні методи та використовують комп`ютерну техніку для впровадження ІКТ. Протягом 2019-2020 навчального року у закладі діяли гуртки:  англійської мови, хореографії та роуп-скіппінг, які відвідували діти  старшого та середнього дошкільного віку. У минулому навчальному році діяли гуртки: англійської мови та  хореографії. Робота гуртків була спрямована на формування гармонійної, творчої особистості,  розвиток  загальної культури  та  удосконалення функцій організму дитини.

У 2019-2020 навчальному році  велася робота  по  збереженню психічного  благополуччя дітей. У дошкільному закладі освітній процес та всі його учасники супроводжуються психологічною службою, яку очолює Рябуха А. С. Важливою  умовою успішної діяльності практичного психолога була узгодженість його дій із  загальним змістом роботи дошкільного закладу дошкільної освіти. Протягом навчального року практичним психологом впроваджувались і реалізовувались новітні технології в роботі з дітьми, нетрадиційні форми роботи з педагогічними  кадрами, батьками.

Порівняльний аналіз відвідування дітьми ЗДО показав, що середньорічний показник відвідування дітьми дошкільного закладу складає 67% що на 2 % менше в порівнянні з минулорічним показником (69%). Причина полягає в тому, що протягом 2, 5 місяців навчального року діти не відвідували заклад дошкільної освіти із-за карантинних заходів.

Завідувачем закладу ведеться моніторинг відвідування дітьми дошкільного закладу.  Згідно моніторингу найвищий показник відвідування  в  старшій дошкільній  групі «Шипшинка» -87% ; ст. гр. «Калинка» –  82%; сер.гр. «Вишенька» – 68%; мол.гр. «Полуничка» –  65%; гр. раннього віку «Малинка»  –  60%; гр. раннього віку «Горобинка» –  32%.

Щомісячно на нараді при завідувачу аналізуються та порівнюються показники відвідування, стимулюються вихователі, які досягають високих результатів.        Адміністрація закладу створювала належні, безпечні умови для запобігання дитячого травматизму, а  всі працівники дбали про безпеку і здоров`я дітей. Освітній процес здійснювався  відповідно до  листа МОН України від 14.02.2019 №1/11-  1491 «Щодо організації роботи та дотримання вимог з охорони праці та безпеки життє\діяльності  в закладах дошкільної освіти». Контроль з охорони праці та безпеки життєдіяльності в ДНЗ мав комплексний характер і вчасно реалізовувся адміністрацією. У закладі в наявності вся нормативна база з питань охорони праці та пожежної безпеки. Необхідна ділова документація ведеться відповідно довимог.

Питання охорони життя та здоров’я дітей та запобігання усім видам дитячого травматизму систематично заслуховуються на педагогічних заходах, нарадах колективу, групових та загальних батьківських зборах.Вихователі х груп  у своїй роботі багато уваги приділяли вивченню правил електробезпеки, пожежної безпеки, безпеки на дорозі, поведінки з незнайомими людьми, ознайомленню з небезпечними ситуаціями природного характеру.У цій роботі надавали перевагу методу моделювання, аналізу певних ситуацій, заняттям у створеному в закладі «Куточку безпеки». Свої знання та практичні навички діти  закріпили  у ході проведення Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності, під час проведення підсумкових занять,сюжетно-рольових ігор.

Аналіз стану травматизму свідчить, що протягом 2019-2020 навчального року було зареєстровано один випадок дитячого травматизму, що трапився під час   організації освітнього процесу.

Робота з організації харчування дітей здійснювалась згідно з Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах», Інструкції з організації харчування дітей у дошкільних навчальних закладах. Усі продукти харчування, що надходили до дошкільного закладу, відповідали вимогам державних стандартів, супроводжувалися накладними, сертифікатами якості, висновками санітарно – епідеміологічної експертизи.    Одним із важливих моментів контролю за якістю харчування дітей в закладі є виконання затвердженого набору продуктів, що реєструється сестрою медичною старшою у «Журналі обліку виконання натуральних норм харчування». У 2019-2020 навчальному році виконання норм харчування  становить 78% .

З метою  вивчення  стану організації харчування, дотримання вимог Санітарного регламенту в закладі дошкільної освіти та на виконання наказу завідувача від 17.12.2019 № 88-аг «Про здійснення перевірки стану організації харчування з залученням представників батьківського комітету ЗДО та  батьківської громади» було  здійснено перевірку організації харчування. Результати вивчення організації харчування  узагальнено відповідним  актом. Для батьків були створені умови щодо можливості  скуштувати ті страви, які вживають діти в закладі. Батьки висловили подяку за доброякісне  та смачне харчування, за виховання в дітей культурно-гігієнічних навичок, сервірування столу.

У ЗДО працювала комісія по харчуванню, в складі якої увійшли представники від батьківських комітетів груп. За навчальний рік  комісією здійснено 4  рейди з перевірки харчування, значних порушень в роботі харчоблоку не виявлено, якістю страв батьки задоволені. Питання аналізу харчування дошкільників щомісячно розглядалося на нараді при завідувачу, виносилося на батьківські збори.

Особлива увага приділялася забезпеченню якості освітнього процесу, безперервності та наступності дошкільної та шкільної освіти. Це викликало необхідність пошуку нових способів виховання та розвитку дітей. Для вдосконалення всіх форм дошкільної освіти, підвищення ефективності освітнього процесу в початковій школі, вивчення проблем, з якими стикаються батьки майбутніх першокласників було проведено творчу зустріч вчителів  загальноосвітньої школи №13 з  батьками вихованців. Вчителі Охріменко Л.В. та Бурієва Д.О. познайомили батьків з  Концепцією «Нова українська школа», яка впроваджується з вересня 2018 року, відповіли на численні запитання батьків.

Вихователі старших  груп «Шипшинка» та «Калинка» Охріменко О.В. та Шевченко Л.М. відвідували уроки в першому класі ЗОШ №13, де  продовжують своє навчання вихованці закладу дошкільної освіти.

Приємно відмітити те, що всі діти 5-ти річного віку охоплені дошкільною освітою .

Відповідно до Закону України «Про охорону праці» адміністрація закладу спільно зпрофспілковим комітетом працювали над впровадженням державної політики в галузі охорони праці. Протягом року регулярно і своєчасно проводилися інструктажі, навчання по дотриманню  техніки безпеки, дане питання систематично розглядалося на виробничих нарадах, нарадах при завідувачі. Певна робота проводилася з дітьми та їх батьками щодо попередження дитячого травматизму.

Для створення оптимальних умов перебування дітей в дошкільному закладі матеріально-технічна база постійно удосконалюється. Протягом навчального року за  депутатські кошти  замінено огорожу  території закладу та протипожежні двері другого типу у комору кастеляни.  За спонсорські кошти батьків виготовлено та встановлено сучасні, ковані вхідні ворота та хвіртку закладу, придбано шафу-купе для зберігання дитячих святкових костюмів, зроблено капітальний ремонт приміщення кастеляни, косметичний ремонт кабінету завгоспа та підсобного приміщення. У кожному з навчальних приміщень проведено косметичний ремонт.

Підсумовуючи роботу педагогічного колективу за 2019-2020 навчальний рік, слід відмітити, що поряд з успіхами та надбаннями маємо і ряд недопрацювань. Вкрай необхідно зробити капітальний ремонт харчоблоку, пральні та коридору другого поверху. Сподіваємося на порозуміння та допомогу депутатів  Сумської міської ради та спонсорів.

Дякуємо всім за співпрацю, порозуміння і сподіваємось на плідну роботу в новому навчальному році.

 

ПРОТОКОЛ

01.06.2020   № 1

Звіт керівника перед колективом

та громадськістю про діяльність

ЗДО протягом 2019-2020

навчального року Сумського ЗДО

№ 31 «Ягідка» м. Суми

Голова  – Хвостенко С.О., голова ПК

Секретар – Артюх Т.Д., вихователь-методист

 

Запрошені: немає

Взяли участь:         135 осіб

членів колективу ЗДО: 30 осіб

батьків: 103 особи

представники громадськості – 2

 

Порядок денний:

1.Звіт керівника перед  колективом та громадськістю про діяльність ЗДО протягом 2019-2020 навчального року (доповідач-Шевченко П.О., завідувач).

 

1.СЛУХАЛИ:

Шевченко П.О., завідувача, яка ознайомила  присутніх із головними завданнями звіту, як засобу інформування громадськості. Завідувач зупинилася на головних питаннях, а саме: підсумки роботи  педагогічного колективу за навчальний рік; охоплення дошкільним закладом дітей 5-ти річного віку; створення умов щодо впровадження інноваційних педагогічних технологій; зміцнення та модернізація матеріально-технічної бази закладу; залучення спонсорських та депутатських коштів; якісний та кількісний склад педагогічних кадрів; забезпечення організації харчування та медичного обслуговування дітей та працівників; дотримання вимог з техніки безпеки, санітарно-гігієнічних норм; звернення громадян; стан дитячого травматизму.

Завідувач відмітила, що у 2019-2020 н. р. заклад  дошкільної освіти відвідувало 127  дітей раннього та дошкільного віку при проектній потужності закладу – 90 дітей. Групи комплектувалися залежно від умов роботи закладу та вікових ознак. Для забезпечення закладу кваліфікованими педагогічними кадрами та доцільною їх розстановкою, завідувач проводить професійний відбір на основі вищої дошкільної освіти та професійних якостей. Заклад стовідсотково забезпечений педагогічними кадрами, які мають вищу дошкільну та педагогічну освіту.

Парасковія Олексіївна зупинилися на питанні щодо  використання вихователями сучасних наукових психолого-педагогічних досягнень, інноваційних технологій під час проведення освітнього процесу з дошкільниками, прозвітувала про організацію роботи з обдарованими дітьми. Наголосила, що матеріально-технічна база закладу поліпшувалась за рахунок спонсорських, державних та депутатських коштів. Заходи щодо зміцнення та модернізації матеріально-технічної бази навчального закладу є одним із провідних напрямів роботи завідувача та ради ЗДО. До початку навчального року батьками та працівниками було проведено поточні ремонти групових кімнат, спалень, підсобних приміщень. Протягом  навчального року ця робота продовжилася. Стосовно цього питання адміністрація закладу тісно співпрацювала з батьківським комітетом закладу. Про проведену роботу на сайті закладу щомісячно були розміщені звіти щодо використання благодійних батьківських внесків.

Завідувач зупинилася на організації харчування та медичного обслуговування дошкільників, аналізі виконання норм харчування за 2019-2020 н. р. показавши, що в цілому харчування дітей у закладі здійснювалося наближено до норм, було раціональним, збалансованим, різноманітним. Грошові норми харчування на одну дитину виконані, але натуральні – недовиконані через недостатнє фінансування.

Шевченко П.О. наголосила, шо у закладі створені належні умови для здійснення освітнього процесу, відносини з керівництвом та колегами стабільні, доброзичливі. Кожен працівник добросовісно відповідає за свій об’єм роботи, з відповідальністю відноситься до виконання своїх функціональних та посадових обов’язків. Творча атмосфера у колективі відповідає високому рівню професійності працівників.

Завідувач зупинилася на стані дитячого травматизму у закладі. Підкреслила, що всі працівники дбають про особисту безпеку і здоров’я та про безпеку і здоров’я дітей у освітньому процесі: у приміщенні та на території закладу, забезпечують належні, безпечні і здорові умови для всебічного розвитку, запобігання нещасним випадкам та захворюванням дошкільників. Аналіз стану травматизму серед учасників освітнього процесу свідчить про те, що в 2019-2020 навчальному році зареєстровано 1 випадок дитячого травматизму, що стався під час освітнього процесу.  У порівнянні з 2018-2019 навчальним  роком – випадків травматизму, що сталися під час освітнього процесу, не зареєстровано .

З метою залучення батьків до освітнього процесу, створення позитивно – конструктивної атмосфери взаємодії всіх учасників, використовувалися як традиційні, так і нетрадиційні форми роботи із сім’ями вихованців: спілкування через Інтернет-мережу (в Контакті, Фейсбуці, на власному Інтернет- сайті закладу) з питань освітнього процесу, залучення до участі в конкурсах, проектах, виставках, святах та розвагах тощо.

У закладі проводилася робота з попередження надходження заяв і скарг шляхом зустрічей з громадянами, інформуванням і роз’ясненням напрямку та завданнями діяльності закладу. Протягом 2019-2020 навчального року було зареєстровано 27 звернень громадян, всі вирішилися позитивно. Щотижня проводився прийом громадян з особистих питань та з питань діяльності закладу, розглядалися пропозиції, зауваження, прохання викладені батьками, батьківським комітетом тощо. Діяльність закладу висвітлювалася електронними засобами масової інформації.

 

ВИСТУПИЛИ:

Брязкун Т.В., яка поставила  завідувачу питання щодо організації зустрічі дітей-випускників закладу.

СЛУХАЛИ:

Шевченко П.О., завідувача, яка відповіла, що дане питання не буде вирішено позитивно до закінчення карантинних заходів.

СЛУХАЛИ:

Хвостенко С.О., голову ПК, яка запропонувала оцінити роботу керівника перед батьками та громадськістю міста за  підсумками 2019-2020 навчального

року за допомогою відкритого голосування.

ВИСТУПИЛИ:

Рябуха А.С., практичний психолог, яка доповіла про результати голосування:

результати голосування: «за» – 130, «проти» – 0, «утримались» – 5.

ВИРІШИЛИ:

Вважати роботу керівника за підсумками 2019-2020 навчального року задовільною.

 

 

Голова                                                                                          С.О.Хвостенко

Секретар                                                                                      Т.Д.Артюх

 

 

 

Поради для батьків майбутніх першокласників

 

  • Не ставтеся до дитини як до маленької. Давайте їй посильну роботу вдома, визначте коло її обов’язків. Робіть це м’яко: «Ти в нас уже дорослий, ми можемо тобі довірити помити посуд».
  • Визначте загальні інтереси вашої сім’ї. Це може бути як спільний перегляд мультфільмів, так і розв’язання життєвих ситуацій, обговорення сімейних проблем.
  • Залучайте дитину до економічних справ родини. Поступово привчайте її порівнювати ціни, орієнтуватися в сімейному бюджеті. Наприклад, дайте гроші на хліб і морозиво, коментуючи ціну на той і на той товар.
  • Не сваріть, не ображайте дитину в присутності сторонніх осіб. Якщо на дитину скаржаться в її присутності, скажіть: «Дякую, ми обов’язково поговоримо на цю тему».
  • Навчіть дитину ділитися своїми проблемами, обговорюйте з нею конфліктні ситуації, що виникли з однолітками та дорослими. Щиро цікавтеся думкою дитини — лише так ви зможете сформувати в неї правильну життєву позицію.
  • Намагайтеся якомога частіше говорити з дитиною. Розвиток її мовлення — це запорука успішного навчання.
  • Відповідайте на кожне запитання дитини, лише так її пізнавальний інтерес ніколи не згасне.
  • Намагайтеся дивитися на світ очима вашої дитини, адже бачити світ очима іншого — основа взаєморозуміння.
  • Частіше хваліть дитину. На скарги про те, що щось не виходить, скажіть: «Вийде обов’язково, потрібно ще раз спробувати. Якщо тобі буде потрібна моя допомога, я охоче тобі допоможу».
  • Формуйте високий рівень домагань. І вірте, що ваша дитина зможе все, потрібно лише їй допомогти. Хваліть малюка словом, усмішкою, ласкою.
  • Не будуйте взаємини з дитиною на заборонах. Завжди пояснюйте причини своїх вимог, якщо можливо, запропонуйте альтернативу.
  • Любіть дитину, знаходьте радість у спілкуванні з нею.
  • Ваша повага до дитини — фундамент шанобливого ставлення дитини до вас у майбутньому.

Психологічна готовність дитини старшого дошкільного віку

 

Важливою складовою готовності дитини до школи є її психологічна готовність. Існують різні думки фахівців щодо структури психологічної готовності, однак здебільшого виокремлюють такі її компоненти:

  • соціальний;
  • емоційно-вольовий;
  • інтелектуальний;
  • мотиваційний.

Соціальний компонент

 

Дитина має розуміти, що в школу вона йде не лише гратися з друзями, а й одержувати нові знання та вміння. Проте навчатися вона буде не сама. У класі здебільшого навчаються близько тридцяти учнів, тож дитина має вміти спілкуватися та працювати в групі.

Тож у дитини до початку навчання у школі бажано сформувати:

  • адекватну самооцінку;
  • потребу в спілкуванні з іншими;
  • уміння приймати інтереси групи дітей;
  • уміння налагоджувати взаємини з однолітками та дорослими.

Варто виховувати в дитини не лише лідерські якості та навички, а й уміння за потреби поступатися. Дитина має бути терплячою до інших.

 

Емоційно-вольовий компонент

 

Психологічна готовність дитини до школи передбачає розвиток її емоційно-вольової сфери, показники якої свідчать про сформованість відповідного компонента психологічної готовності до навчання в школі. Йдеться зокрема про такі показники, як:

  • упевненість у собі;
  • переважання позитивного настрою;
  • прагнення стримувати негативні емоції;
  • уміння керувати своєю поведінкою;
  • розвиток емоційної стійкості;
  • довільність пізнавальних процесів, зокрема сприймання, мислення, пам’яті, а також уваги;
  • довільність поведінки — здатність робити не лише те, що цікаво, а й те, що потрібно, доводити розпочату справу до кінця.

Бажано вчити дитину виражати свої думки, емоції та бажання, «читати» емоції та настрій інших, прагнути враховувати це під час взаємодії.

 

Інтелектуальний компонент

 

Про сформованість інтелектуального компонента психологічної готовності дитини до школи свідчить:

  • розвинуте сприймання;
  • стійка пізнавальна увага;
  • розвинуті мислення та мисленнєві операції — проявляється у здатності виокремлювати та розуміти важливі ознаки та зв’язки між предметами;
  • здатність відтворювати зразок;
  • оволодіння усним мовленням;
  • розвиток дрібної моторики, зорової координації;
  • розвиток здатності до навчання.

Важливо не перевантажувати дитину інформацією, яку вона через свої вікові особливості ще не може повністю сприйняти. Бажано подавати знання дозовано. Інформація має відповідати віковим інтересам дитини. Одне з основних завдань формування інтелектуального компоненту психологічної готовності дитини до навчання в школі — навчити її слухати та переказувати почуте, відповідати на запитання відповідно до теми. Дорослий, навчаючи дитину, має бути для неї мудрим учителем, наставником, другом.

 

Мотиваційний компонент

 

Мотиваційний компонент психологічної готовності дитини до школи відображає її бажання чи небажання вчитися. Цей компонент є визначальним у структурі психологічної готовності дитини до навчання в школі, бо від нього залежить входження дитини в нову для неї діяльність, яка відрізняється від ігрової обов’язковістю, інтелектуальним навантаженням, необхідністю долати труднощі тощо.

Виокремлюють такі мотиви навчання:

  • внутрішні (пізнавальні) — характеризуються потребою в інтелектуальній активності, пізнавальним інтересом;
  • зовнішні (соціальні) — виявляються в бажанні дитини займатися суспільно значущою дія­льністю, в авторитетному ставленні до вчителя.

Мотиви навчання формують внутрішню позицію школяра, яка є одним з основних показників психологічної готовності дитини до навчання.

 

Завдання батьків

 

Не кожна дитина може успішно навчатися в школі. Шлях розвитку кожної дитини індивідуальний. Насамперед батькам важливо усвідомити, що не потрібно заздалегідь виконувати програму першого класу.

Під час підготовки дитини до школи бажано забезпечити умови для її загального розвитку, зокрема:

  • дбати про фізичне здоров’я дитини;
  • збагачувати життєвий досвід дитини;
  • закріплювати побутові навички та розширювати межі самообслуговування і самостійності дитини;
  • розвивати мовлення дитини;
  • навчати дитину спостерігати, думати, осмислювати побачене та почуте;
  • учити дитину висловлювати свою думку та поважати думку інших;
  • поступово формувати зацікавленість до навчання і позитивне ставлення до школи.

 

Варто пам’ятати, що дитина не народжується школярем, готовність до школи — це комплекс здібностей, які піддаються корекції. Процес формування цих здібностей потребує дбайливого ставлення дорослих до дитини, і насамперед батьків. А виховувати дитину — це мистецтво, адже процес виховання — це безперервна робота серця, розуму та волі батьків.

 

На виконання наказу завідувача ДНЗ від 02.10.2017 № 79 “Про проведення Тижня сім’ї в дошкільному навчальному закладі” та з метою налагодження рівноправних партнерських стосунків у закладі проведено Тиждень сім’ї. У рамках тематичного тижня було організовано і проведено різноманітні майстер-класи за участю дітей та їхніх батьків. Найефективнішими з них були:

- майстер-клас з хатха-йоги ( вихователь Веселова В.І.);

- майстер-клас “Мови рідної навчаємось” (вихователь Шевченко Л.М.);

 – майстер-клас “Заспіваємо разом колискову” (вихователь Левченко Т.В.).

колаж_1колаж_2

26 жовтня 2017 року в дошкільному навчальному  закладі №31 «Ягідка» відбулися збори батьків, діти яких  виховуються в старших дошкільних групах, зі вчителями загальноосвітніх шкіл міста.

Вихователь-методист Тетяна Артюх   проаналізувала  основні складові готовності дитини до шкільного навчання – представила «Портрет дитини напередодні вступу до школи».

Практичний психолог Анастасія Рябуха  акцентувала увагу присутніх на розвитку пізнавальних процесів, провідної діяльності – ігрової та  спілкування старших дошкільників.

Вчителі ЗОШ №13  Оксана Мажара та Дар`я Крутій  розповіли про умови навчання в школі, розкрили цікаві аспекти нововведень нового закону «Про освіту» та відповіли на численні запитання батьків.

DSC_6159

DSC_6161

 

 

 

Додаток
до листа МОН України
від 11.10.2017 № 1/9-546

Методичні рекомендації щодо організації взаємодії закладів дошкільної освіти з батьками вихованців

Нині ефективність дошкільної освіти пов’язана з організацією освітнього процесу на засадах педагогіки партнерства. Це спонукає оновити зміст і форми співпраці педагогів закладів дошкільної освіти з батьками вихованців.

Робота з батьками завжди була традиційною складовою дошкільної освіти, адже заклад дошкільної освіти є першим соціальним середовищем, до якого дитина потрапляє із сім’ї. Дорослі учасники освітнього процесу мають усвідомити значущість партнерської взаємодії між закладом освіти і родиною, оскільки така співпраця покликана створити сприятливі умови для виховання здорової, соціально адаптованої, всебічно розвиненої дитини.

Пошук шляхів, спрямованих на формування взаєморозуміння та довіри, побудови партнерської взаємодії між закладом і родиною, має ініціювати педагогічний колектив. Співпрацю закладу дошкільної освіти з родинами слід реалізувати в таких напрямках:

створення інформаційно-просвітницького простору для батьків та інших членів родини, які беруть участь у вихованні дитини;

підвищення фахової майстерності педагогів через ознайомлення з родинним досвідом виховання;

сприяння інтеграції родинного виховання в суспільне;

заохочення батьків брати активну участь в освітньому процесі;

узгодження понять, цінностей, педагогічної позиції, досягнення єдності виховних впливів на дитину в родині та закладі дошкільної освіти;

формування у педагогічних працівників та батьків позитивного ставлення до партнерської взаємодії, спонукання їх до дій і моделей поведінки, орієнтованих на взаєморозуміння та взаємоповагу.

Для реалізації принципів партнерства педагоги закладів дошкільної освіти найчастіше використовують такі форми роботи: індивідуальні чи групові бесіди та консультації, консультативні центри, зустрічі з експертами, міні-лекції, фото-/відеопрезентації тощо. Із родинами вихованців педагоги працюють як особисто, так і в режимі онлайн.

Найпоширенішими засобами інформування батьків про життя закладу дошкільної освіти є його сайт, а також інформаційні осередки: дошки оголошень, ширми, планшети, папки, інформаційні/тематичні стенди, тематичні/педагогічні виставки, стінгазети, колажі, бібліотеки педагогічної, психологічної, правової, медичної, дитячої літератури тощо.

Інформаційній відкритості закладу дошкільної освіти сприятимуть залучення батьків до підготовки й проведення родинних свят, розваг, дозвілля, конкурсів, виставок, ярмарків, дослідницької діяльності дітей, проектів, екскурсій, туристичних походів, змагань, толоки, облаштування розвивального середовища, дні відкритих дверей тощо. Обов’язковою умовою при цьому має бути добровільна участь у заходах усіх учасників освітнього процесу.

Для обміну досвідом виховання, цікавими ідеями щодо розвитку дітей рекомендуємо використовувати різні форми зустрічей із батьками: майстер-класи, тренінги, круглі столи, брифінги, інтерактивні ділові ігри, творчі лабораторії, бесіди/диспути/обговорення, семінари/практичні семінари тощо.

Із просвітницькою метою варто проводити батьківські збори, конференції, лекторії. Час від часу запрошуйте на ці заходи практичних психологів, соціальних педагогів, медичних працівників та інших фахівців.

Оперативно обмінюватися інформацією з батьками найзручніше в інтернеті. У пригоді стануть сторінки сайтів закладів дошкільної освіти, електронне листування, онлайн-спілкування у закритій групі в соціальних мережах тощо. Оскільки комунікація відбуватиметься не лише в площині «батьки — вихователь«, а й «батьки — батьки«, це активізуватиме батьківську спільноту, формуватиме коло однодумців серед учасників освітнього процесу. Завдяки цьому заклади дошкільної освіти зможуть долучити до співпраці навіть раніше пасивних батьків вихованців.

Запропонований вище перелік напрямків та форм роботи закладу дошкільної освіти щодо взаємодії з родинами має орієнтовний характер і представлений на розсуд педагогічним колективам. Раціональне поєднання різних форм роботи, розроблення власних або використання перевірених на практиці технологій залежить як від потенційних можливостей конкретного педагогічного колективу, так і від потреб родин вихованців.

Аби спонукати батьків до спільної з педагогами участі в розвитку дитини, рекомендуємо залучати їх до планування роботи закладу дошкільної освіти (для прикладу: представників батьківського комітету, групи батьківської ініціативи, спільні творчі групи педагогів та батьків). Для досягнення ефективності у взаємодії з батьками важливо проявляти відкритість закладу дошкільної освіти до спілкування, з перших зустрічей орієнтувати батьків на конструктивність у розв’язанні всіх питань щодо перебування дитини в закладі освіти.

Батьків потенційних вихованців варто ознайомити з наявними формами здобуття дошкільної освіти (на базі дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних закладів освіти, через соціально-педагогічний патронат тощо), із порядком приймання дітей до закладу, роллю батьків у створенні передумов щодо безболісної адаптації дитини до нового соціального середовища.

Знайомство із закладом освіти слід розпочати з його презентації: повідомити про кількість груп, принципи їх комплектації та наповнюваності, кількісний і якісний педагогічний склад, режим роботи. Відтак варто пояснити принцип роботи з дітьми, посилаючись на законодавчу та нормативно-правову базу, традиції закладу, конкретні освітні завдання поточного року.

Під час індивідуальних зустрічей із батьками педагоги мають з’ясувати індивідуальні особливості фізичного та психічного розвитку дитини. Такий захід допоможе забезпечити оптимальні умови перебування дитини в закладі дошкільної освіти на засадах партнерських стосунків із родиною та побудувати співпрацю на взаємодовірі.

Для формування спільних впливів на дитину важливо визначити її інтереси, особистісні якості, які зумовлюють поведінку в соціумі. Також потрібно вивчити батьківські запити щодо змісту, методів і способів навчально-виховних дій із дітьми, з’ясувати їхні очікування від перебування дитини в закладі дошкільної освіти.

Педагогам слід дізнатися, чи потребують батьки допомоги у розв’язанні проблем із вихованням та індивідуальним розвитком дитини, чи готові співпрацювати із закладом освіти, і якщо так, то як саме. Усю зібрану під час зустрічей із батьками інформацію слід використовувати конфіденційно й виключно для врахування індивідуальних особливостей дитини під час освітнього процесу.

На основі зібраних даних про дитину та очікування батьків щодо її розвитку заклад дошкільної освіти обирає напрямки взаємодії з родинами вихованців та форми її реалізації. Співпраця родини й колективу закладу дошкільної освіти, реалізована через переговори, запобігання конфліктів, довіру, взаємоповагу та рівноправне партнерство, об’єднана спільною метою та відповідальністю, допоможе з’ясувати причини виникнення та знайти шляхи подолання можливих проблем.

Упровадження активних форм взаємодії в практику закладу дошкільної освіти потребує відповідної підготовки педагогічного колективу. З огляду на це можна визначити такі завдання методичної служби:

формування позитивного ставлення педагогічного колективу до впровадження системи роботи з батьками на умовах активної партнерської взаємодії;

створення й підтримка творчого, конструктивного педагогічного середовища;

підвищення фахової майстерності педагогів через ознайомлення з позитивним досвідом родинного виховання;

забезпечення інформаційної підтримки, планування основних завдань і змісту співпраці закладу освіти з батьками;

конкретизація напрямків взаємодії, координація та контроль діяльності.

Види роботи з кадрами, їх тематику та кількість визначає заклад дошкільної освіти. Сучасна практика професійної підтримки педагогів охоплює широкий спектр форм і змісту діяльності, зокрема:

виявлення й упровадження в роботу педагогічного та родинного досвіду;

розроблення та організація консультацій, семінарів, тренінгів, круглих столів, творчих лабораторій, ділових ігор, конференцій, майстер-класів;

створення осередків для надання систематичної різнопланової методичної та інформаційної допомоги (зразки планування, рекомендації щодо проведення спільних заходів, презентації педагогічних інновацій, методичної літератури, фахових періодичних видань, оформлення стендів, виставок тощо).

Визначення чітких пріоритетів у роботі, особиста готовність педагогів та батьків до співпраці, спрямованість усіх заходів на партнерський формат взаємин сприятимуть досягненню мети — організації освітнього процесу на принципах партнерства і довіри.

 

 

РОДИННЕ СВЯТО “УКРАЇНСЬКИЙ ЯРМАРОК”

11 жовтня 2017 року в дошкільному навчальному закладі №31 «Ягідка» відбулося родинне свято «Український ярмарок».  До заходу були залучені  вихованці закладу, їхні батьки, місцеві жителі мікрорайону та  помічник депутата партії «Самопоміч», провідний бібліотекар бібліотеки-філії №10 Сумської міської централізованої бібліотечної системи Наталія Савченко.

Свято було  пройняте  національно-патріотичним  духом: спільні народні ігри дітей та батьків «Палиця», «Мости», «Мак»; виступ хлопчаків – козачат;

продаж  дарів саду та городу, домашньої випічки…

Висловлюємо велику подяку всім учасникам  родинного заходу

2247325222449423

22449116

Інформація

про проведення Тижня сім`ї в ДНЗ

З 12 по 16 жовтня 2015 року в дошкільних навчальних закладах міста проведено Тиждень сім`ї.

     Уся діяльність дошкільного навчального закладу№31 «Ягідка» вибудовувалася таким чином, щоб розвиток дитини відбувався в режимі постійної взаємодії:дитячий садок-дитина, дитячий садок-родина, родина-дитиDSC_6683на.

   З метою переходу від педагогіки вимог до педагогіки відносин та щоб більше дізнатися про сім`ю, їхні звичаї, родинні традиції, взаємини в родині було проведено  виставку творчих робіт «Сімейний герб».  У його виготовленні брали участь як батьки, так і діти.84

    Цікавим досвідом роботи в ДНЗ є організація сезонних оздоровчих прогулянок за межі закладу. Важливим результатом таких прогулянок є спільна зайнятість батьків та дітей:продуктивне спілкування, рухливі ігри, завдання пізнавального характеру.

    На довго залишиться в пам`яті дітей  старшого дошкільного віку валеологічна розвага разом з батьками «Гарбузову кашу ми вживаємо, про своє здоров`я дбаємо».  Інсценізація казки «Ходить гарбуз по городу», валеологічні пісні, валеохвилинки,  рухливі ігри, куштування гарбузової каші – все це позитивно відобразилося на здоров`ї наших вихованців.

 Вдумливо та творчо підійшли вихователі до оформлення фотовиставки «Мій тато – герой», яку прикрашали фото батьків – учасників АТО. Коротка біографія, стислий виклад спогадів, побажання миру та добра – саме такий зміст було закладено в основу виставки.

  Реалізуючи принцип  «Батьки – наші партнери», педагоги залучали батьків до участі в освітньо-виховному процесі. Бабусі та мами вихованців озвучували ляльок у ході проведення лялькової вистави «Дві таємниці», який припав до душі навіть   найменшеньким.

   У ході проведення «Тижня сім`ї» було організовано зустріч батьків вихованців старшого дошкільного віку з вчителями шкіл №№13,15. Представники школи розповіли про умови прийому дітей до ЗОШ,  познайомили з програмовими вимогами та відповіли на численні запитання батьків.

  PA130400 Змістовною та захоплюючою  діяльністю дітей був наповнений останній день Тижня, який ми назвали «Загляньмо в сімейний альбом..». Батьки підібрали фото про значні події в житті дитини, родини та принесли їх  в садочок. На протязі дня кожна дитина мала можливість розповісти про свою сім`ю вихователю, одноліткам, завідувачу та всім, хто заходив до групи. Це дало змогу переконатися, що жоден дидактичний посібник не викликає такої мовленнєвої активності, емоційного задоволення, як сімейне фото.

Завідувач Сумського ДНЗ №31 «Ягідка»                                      П.О.Шевченко

Портрет дитини напередодні вступу до школи

Психофізіологічний розвиток:

має зрілі мозкові структури та функції;

  • характерною є відносна стабільність та рухливість нервової системи;
  • проявляє достатню рухову активність;
  • проявляє умілість рук, практичну вправність;
  • здорова, не має хронічних хвороб;
  • володіє основними гігієнічними навичками;
  • знає свою статеву належність, усвідомлює її незмінність, розу­міє, чим відрізняється від представників протилежної статі;
  • володіє основами безпеки життєдіяльності;
  • працездатна, утомлюється лише після чималого навантаження;
  • користується як провідною правою/лівою рукою;
  • не заїкається і не має інших невротичних проявів.

 

Інтелектуальний розвиток:

  • володіє елементарною системою знань про основні предмети і явища навколишнього світу та саму себе, а також деякими простими поняттями;
  • уміє концентрувати увагу, виконує вимогу за інструкцією до­рослого;
  • диференційовано сприймає різноманітну інформацію (візуаль­ну, аудіальну, тактильну);
  • здійснює елементарні операції аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення, класифікації;
  • усвідомлює основні зв’язки між явищами;
  • має розвинене логічне запам’ятовування — добре запам’ятовує і відтворює;
  • встановлює логічну послідовність подій;
  • відтворює зразок на вимогу;
  • робить припущення, висуває гіпотези, виявляє елементи креа- тивності;
  • розрізняє звуки мовлення, зіставляє їх з буквами, синтезує зву­ки у слова; знаходить потрібні слова для вираження думки, ви­користовує складні речення;
  • диференціює числа, додає і віднімає у межах 10, визначає най­простіші зміни цифрових рядів;
  • розрізняє реальне й уявне, зовнішнє і внутрішнє;
  • знає деякі основи початкових наукових знань.

 

Мотиваційний розвиток:

  • хоче йти до школи;
  • вирізняється високою допитливістю — розвинена пізнавальна мотивація;
  • може поступитися «хочу» заради «необхідно», відмовитися від бажаного на користь соціально важливого;
  • має сформовану мотивацію досягнення, прагне досягти успіху;
  • свідомо й відповідально ставиться до майбутнього шкільного життя;
  • зацікавлено ставиться до спілкування з новими дорослими та однолітками;
  • у соціально прийнятний спосіб самореалізовується, самоствер- джується;
  • має сформовану первинну систему матеріальних і духовних потреб.

 

Емоційний розвиток:

  • переживає глибоко, виражає почуття щиро, яскраво;
  • сприйнятлива, диференціює емоційно-смисловий характер зо­внішніх впливів, чутлива до нього;
  • знає основні емоції, особливості їх вираження мімікою, жеста­ми, діями, тональністю голосу;
  • адекватно виражає свої ставлення, настрій, стан;
  • утримується від імпульсивних реакцій, негативних емоцій;
  • чутлива до значущих людей, виявляє чуйність, намагається бути суголосною стану та настрою інших;
  • оптимістично ставиться до проблем і складностей, має сформо­ване почуття гумору;
  • володіє елементарною емоційною культурою, самовиражаєть­ся у соціально прийнятний спосіб.

 

Розвиток вольової сфери:

  • свідомо приймає та утримує мету, діє цілеспрямовано;
  • концентрує увагу на завданні, певний час не відволікається;
  • мобілізує себе на розв’язання завдання;
  • розраховує на власні сили, розмірковує і поводиться самостійно;
  • звертається по допомогу лише в разі об’єктивної необхідності;
  • конструктивно розв’язує проблеми, долає труднощі;
  • доводить розпочате до кінця;
  • може відстояти власну думку;
  • визнає свої помилки;
  • дотримується своїх обіцянок.

 

Соціальний розвиток:

  • приймає соціальний статус школяра, усвідомлює його важли­вість;
  • відкрита контактам, комунікабельна;
  • прихильно, доброзичливо ставиться до рідних, знайомих, това­ришів;
  • уміє налагоджувати взаємодію, працювати в команді;
  • узгоджує індивідуальні інтереси з груповими;
  • реалізує основні моральні принципи, прагне дотримуватися в поведінці та діяльності соціальних норм і правил;
  • намагається уникати конфліктів, дружелюбно розв’язує спірні питання, може дійти згоди, домовитися;
  • орієнтується в поведінці на вимогу дорослого та на совість як внутрішню етичну інстанцію;
  • усвідомлює межі схвалюваної і соціально неприйнятної пове­дінки;
  • має більш-менш адекватну самооцінку;
  • поважає себе та інших;
  • має сформований абрис дитячого світогляду, елементарну сис­тему ставлень.

 

 

Отже, готовність дитини до школи — це досягнення нею таких рівнів психофізіологічного, інтелектуального та особистісного роз­витку, які засвідчують її здатність бути активним суб’єктом шкіль­ного життя взагалі та навчальної діяльності зокрема. Отже, йдеться не про окремі знання та вміння дитини, а про певний їх набір, у яко­му мають бути всі основні компоненти. При цьому рівень розвитку кожного може бути різним, вони можуть доповнювати одне одного, нестача якогось компенсуватися більшою зрілістю іншого. Водночас недостатня сформованість одного з компонентів так чи так вплива­тиме на гармонійну адаптацію до школи, на успішність навчання ди­тини в першому класі. Навички лічби, читання, письма, важливі для загального розвитку старшого дошкільника, самі по собі не визнача­ють, не гарантують його готовності до школи: по завершенні першого півріччя всі першокласники оволодівають ними у більш-менш одна­ковій мірі. Лише певна збалансованість психофізіологічної, інтелек­туальної, мотиваційної, емоційної, вольової та соціальної складових засвідчують достатній рівень сформованості у дошкільника 6-7 років готовності до школи.

Методичні рекомендації щодо організації взаємодії закладів дошкільної

освіти з батьками вихованців

 

Нині ефективність дошкільної освіти пов’язана з організацією освітнього процесу на засадах педагогіки партнерства. Це спонукає оновити зміст і форми співпраці педагогів закладів дошкільної освіти з батьками вихованців.

Робота з батьками завжди була традиційною складовою дошкільної освіти, адже заклад дошкільної освіти є першим соціальним середовищем, до якого дитина потрапляє із сім’ї. Дорослі учасники освітнього процесу мають усвідомити значущість партнерської взаємодії між закладом освіти і родиною, оскільки така співпраця покликана створити сприятливі умови для виховання здорової, соціально адаптованої, всебічно розвиненої дитини.

Пошук шляхів, спрямованих на формування взаєморозуміння та довіри, побудови партнерської взаємодії між закладом і родиною, має ініціювати педагогічний колектив. Співпрацю закладу дошкільної освіти з родинами слід реалізувати в таких напрямках:

  • створення інформаційно-просвітницького простору для батьків та інших членів родини, які беруть участь у вихованні дитини;
  • підвищення фахової майстерності педагогів через ознайомлення з родинним досвідом виховання;
  • сприяння інтеграції родинного виховання в суспільне;
  • заохочення батьків брати активну участь в освітньому процесі;
  • узгодження понять, цінностей, педагогічної позиції, досягнення єдності виховних впливів на дитину в родині та закладі дошкільної освіти;
  • формування у педагогічних працівників та батьків позитивного ставлення до партнерської взаємодії, спонукання їх до дій і моделей поведінки, орієнтованих на взаєморозуміння та взаємоповагу.

Для реалізації принципів партнерства педагоги закладів дошкільної освіти найчастіше використовують такі форми роботи: індивідуальні чи групові бесіди та консультації, консультативні центри, зустрічі з експертами, міні-лекції, фото-/відеопрезентації тощо. Із родинами вихованців педагоги працюють як особисто, так і в режимі онлайн.

Найпоширенішими засобами інформування батьків про життя закладу дошкільної освіти є його сайт, а також інформаційні осередки: дошки оголошень, ширми, планшети, папки, інформаційні/тематичні стенди,тематичні/педагогічні виставки, стінгазети, колажі, бібліотеки педагогічної, психологічної, правової, медичної, дитячої літератури тощо.

Інформаційній відкритості закладу дошкільної освіти сприятимуть залучення батьків до підготовки й проведення родинних свят, розваг, дозвілля, конкурсів, виставок, ярмарків, дослідницької діяльності дітей, проектів, екскурсій, туристичних походів, змагань, толоки, облаштування розвивального середовища, дні відкритих дверей тощо. Обов’язковою умовою при цьому має бути добровільна участь у заходах усіх учасників освітнього процесу.

Для обміну досвідом виховання, цікавими ідеями щодо розвитку дітей рекомендуємо використовувати різні форми зустрічей із батьками: майстер-класи, тренінги, круглі столи, брифінги, інтерактивні ділові ігри, творчі лабораторії, бесіди/диспути/обговорення, семінари/практичні семінари тощо.

Із просвітницькою метою варто проводити батьківські збори, конференції, лекторії. Час від часу запрошуйте на ці заходи практичних психологів, соціальних педагогів, медичних працівників та інших фахівців.

Оперативно обмінюватися інформацією з батьками найзручніше в інтернеті. У пригоді стануть сторінки сайтів закладів дошкільної освіти, електронне листування, онлайн-спілкування у закритій групі в соціальних мережах тощо. Оскільки комунікація відбуватиметься не лише в площині «батьки – вихователь», а й «батьки – батьки», це активізуватиме батьківську спільноту, формуватиме коло однодумців серед учасників освітнього процесу. Завдяки цьому заклади дошкільної освіти зможуть долучити до співпраці навіть раніше пасивних батьків вихованців.

Запропонований вище перелік напрямків та форм роботи закладу дошкільної освіти щодо взаємодії з родинами має орієнтовний характер і представлений на розсуд педагогічним колективам. Раціональне поєднання різних форм роботи, розроблення власних або використання перевірених на практиці технологій залежить як від потенційних можливостей конкретного педагогічного колективу, так і від потреб родин вихованців.

Аби спонукати батьків до спільної з педагогами участі в розвитку дитини, рекомендуємо залучати їх до планування роботи закладу дошкільної освіти (для прикладу: представників батьківського комітету, групи батьківської ініціативи, спільні творчі групи педагогів та батьків). Для досягнення ефективності у взаємодії з батьками важливо проявляти відкритість закладу дошкільної освіти до спілкування, з перших зустрічей орієнтувати батьків на конструктивність у розв’язанні всіх питань щодо перебування дитини в закладі освіти.

Батьків потенційних вихованців варто ознайомити з наявними формамиздобуття дошкільної освіти (на базі дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних закладів освіти, через соціально-педагогічний патронат тощо), із порядком приймання дітей до закладу, роллю батьків у створенні передумов щодо безболісної адаптації дитини до нового соціального середовища.

Знайомство із закладом освіти слід розпочати з його презентації: повідомити про кількість груп, принципи їх комплектації та наповнюваності, кількісний і якісний педагогічний склад, режим роботи. Відтак варто пояснити принцип роботи з дітьми, посилаючись на законодавчу та нормативно-правову базу, традиції закладу, конкретні освітні завдання поточного року.

Під час індивідуальних зустрічей із батьками педагоги мають з’ясувати індивідуальні особливості фізичного та психічного розвитку дитини. Такий захід допоможе забезпечити оптимальні умови перебування дитини в закладі дошкільної освіти на засадах партнерських стосунків із родиною та побудувати співпрацю на взаємодовірі.

Для формування спільних впливів на дитину важливо визначити її інтереси, особистісні якості, які зумовлюють поведінку в соціумі. Також потрібно вивчити батьківські запити щодо змісту, методів і способів навчально-виховних дій із дітьми, з’ясувати їхні очікування від перебування дитини в закладі дошкільної освіти.

Педагогам слід дізнатися, чи потребують батьки допомоги у розв’язанні проблем із вихованням та індивідуальним розвитком дитини, чи готові співпрацювати із закладом освіти, і якщо так, то як саме. Усю зібрану під час зустрічей із батьками інформацію слід використовувати конфіденційно й виключно для врахування індивідуальних особливостей дитини під час освітнього процесу.

На основі зібраних даних про дитину та очікування батьків щодо її розвитку заклад дошкільної освіти обирає напрямки взаємодії з родинами вихованців та форми її реалізації. Співпраця родини й колективу закладу дошкільної освіти, реалізована через переговори, запобігання конфліктів, довіру, взаємоповагу та рівноправне партнерство, об’єднана спільною метою та відповідальністю, допоможе з’ясувати причини виникнення та знайти шляхи подолання можливих проблем.

Упровадження активних форм взаємодії в практику закладу дошкільної освіти потребує відповідної підготовки педагогічного колективу. З огляду на це можна визначити такі завдання методичної служби:

– формування позитивного ставлення педагогічного колективу до впровадження системи роботи з батьками на умовах активної партнерськоївзаємодії;

  • створення й підтримка творчого, конструктивного педагогічного середовища;
  • підвищення фахової майстерності педагогів через ознайомлення з позитивним досвідом родинного виховання;
  • забезпечення інформаційної підтримки, планування основних завдань і змісту співпраці закладу освіти з батьками;
  • конкретизація напрямків взаємодії, координація та контроль діяльності.

Види роботи з кадрами, їх тематику та кількість визначає заклад дошкільної освіти. Сучасна практика професійної підтримки педагогів охоплює широкий спектр форм і змісту діяльності, зокрема:

  • виявлення й упровадження в роботу педагогічного та родинного досвіду;
  • розроблення та організація консультацій, семінарів, тренінгів, круглих столів, творчих лабораторій, ділових ігор, конференцій, майстер-класів;
  • створення осередків для надання систематичної різнопланової методичної та інформаційної допомоги (зразки планування, рекомендації щодо проведення спільних заходів, презентації педагогічних інновацій, методичної літератури, фахових періодичних видань, оформлення стендів, виставок тощо).

Визначення чітких пріоритетів у роботі, особиста готовність педагогів та батьків до співпраці, спрямованість усіх заходів на партнерський формат взаємин сприятимуть досягненню мети – організації освітнього процесу на принципах партнерства і довіри.